Kępa Pucka

Szukając miejsca na dłuższy „niedzielny” spacer, trafiłam na szlak Krawędzią Kępy Puckiej. Trasa mierząca 33,3 km składa się z dwóch różniących się od siebie odcinków: Puck-Mrzezino, gdzie szlak biegnie krawędzią klifu, a następnie wzdłuż łąk i torfowisk oraz Mrzezino-Wejherowo, który prowadzi skrajem Puszczy Darżlubskiej.

W minioną sobotę postanowiliśmy przejść się pierwszym etapem (link do trasy). Do Mrzezina pojechaliśmy samochodem, zaparkowaliśmy przy stacji i do Pucka dojechaliśmy pociągiem (podróż trwa 7 minut, bilet kosztował 4,40 zł/os., ale należy pamiętać, że pociągi kursują średnio raz na dwie godziny).

mapa

Z dworca przeszliśmy na Stare Miasto. Układ rynku oraz sąsiednich uliczek pochodzi jeszcze z czasów średniowiecza, natomiast przeważająca ilość zabudowy pochodzi z XVIII i XIX wieku. Na początku było dość chłodno (wiał zimny wiatr), więc Idąc w stronę mariny wstąpiliśmy do Budziszowej Maszoperii na rozgrzewającą zupę rybną.

Z mariny przeszliśmy do Parku Nowiewiejskiego, gdzie rozpoczęliśmy już właściwy spacer wzdłuż Kępy. Szlak prowadzi częściowo górną krawędzią klifu, a częściowo u jego podnóża. Nie mniej plaża w tym miejscu jest dość wąska, a woda, przynajmniej ostatnio, dość „stojąca”, więc zrezygnowaliśmy z schodzenia na plażę. Po przejściu Błądzikowskiego Potoku (jest mostek, nie trzeba brodzić ;)) kończy się klifowe nabrzeże i dalej szlak prowadzi skrajem lasu.

Na Cyplu Rzucewskim zlokalizowane jest stanowisko archeologiczne Osady Łowców Fok. W ramach parku kulturowego zrealizowano ścieżkę dydaktyczną, wzdłuż której zlokalizowano rekonstrukcje m.in. pieca garncarski, półziemianki i ”chaty szamana”. Zwiedzić można również zrekonstruowaną chatę kaszubską, w której znajduje się wystawa archeologiczna, a z platformy widokowej można podziwiać zatokę. Trasa dydaktyczna jest na tyle obszerna, że może stanowić samodzielny cel wyjazdu, w związku z czym obejrzeliśmy tylko te jej elemnty, które były wzdłuż naszego szlaku.

Pół kilometra dalej znajduje się chyba najbardziej znana atrakcja Rzucewa – XIX-wieczny pałac wybudowany w stylu neogotyckim. Pałac wybudowany został przez wybudowany przez rodzinę von Belowów. Nazwa obecnie funkcjonującego hotelu przypomina o wcześniejszych właścicielach tego terenu – Sobieskich. Z Rzucewa do Osłonina prowadzi Aleja Lipowa datowana na XVII wiek – drzewa podobno sadził sam Jan III Sobieski. Aleja jest trochę zaniedbana, ale nadal widać jej pierwotny przekrój – szerszy trakt dla konnych i powozów, natomiast po zachodniej stronie węższy – zapewne dla pieszych spacerowiczów.

Z Osłonina do Mrzezina szlak biegnie najpierw wzdłuż granicy rezerwatu „Beka”, a następnie wzdłuż łąk po jednej stronie oraz wyrobisk żwirowni po drugiej. Ostatni odcinek, to już przejście przez samo Mrzeziono, aż do stacji kolejowej.

Powyższa trasa to ok. 14 km. Przejście nam zajęło niecałe 3 godziny spokojnym marszem.